De motorrijdersgroet

Zoekend op internetfora naar de achtergrond van de motorrijdersgroet, kwam ik op veel plekken steeds hetzelfde prachtig stukje tegen over de oorsprong hiervan. Volgens dat stukje moeten we terug naar het stenen tijdperk. Een geopende hand werd getoond om te laten zien dat daar geen strijdbijl in zat. Leuk gevonden!

Op Wikipedia wordt een groet als volgt gedefinieerd: “Een groet is een geritualiseerd gebaar, of in het geval van verbale groet, een zin of woord, dat wordt gebruikt om sociaal contact op gang te brengen of af te breken (in het geval van een afscheidsgroet). Groetgewoontes zijn sterk cultuurgebonden en afhankelijk van de situatie en kunnen binnen een cultuur afhankelijk zijn van de sociale status van betrokken personen.”

Motorrijderscultuur
Zonder cultuur dus geen groet. Met andere woorden ontleent de motorrijdersgroet zich aan een motorrijderscultuur. Cultuur is “the way of life” van een groep mensen. De manier waarop zij zich gedragen is hun cultuur. Maar dat is wat kort door de bocht. We zwaaien als motorrijders over het algemeen niet naar motorscooters. Een motoragent hoeft over het algemeen ook niet op een vriendelijke groet te rekenen. Kennelijk behoren die niet tot de motorrijderscultuur…

Historie
In de jaren vijftig en -zestig stond het motorrijden vaak in een kwaad daglicht. Veel jongeren identificeerden zich met de motorrijders uit ruige films, zoals Marlon Brando in “The Wild One” (1954) en de opkomende Hells Angels in de Verenigde Staten. Ook de Hollister Bash, een gigantische vechtpartij tussen motorrijders in 1947 was onder motorrijders snel bekend. Bestaande motorfietsmodellen werden vaak licht verbouwd tot café racer en in Engeland waren regelmatig vechtpartijen tussen motorrijders (de rockers) en scooterrijders, de Mods. Ook de Cultfilm Easy Rider uit 1969 schilderde motorrijders af als losgeslagen, boven de wet staande drugsgebruikers. Kortom: een net meisje kwam niet met een motorrijder thuis en tot ver in de jaren zeventig kon men als motorrijder gewoon weggestuurd worden bij restaurants, campings, hotels etc. Dit waren de jaren dat motorrijders zich als “outlaws” gingen voelen en zich ook zo gingen gedragen. In het verkeer kon men zich gemakkelijk onderscheiden. Een motorfiets was in het algemeen sneller dan de gemiddelde auto en daar werd dan ook gebruik van gemaakt. Door het grotere saamhorigheidsgevoel onder de motorrijders ontstond een eigen motorrijderscultuur, Ook was (en is) er de ongeschreven wet dat motorrijders elkaar helpen bij pech onderweg. In Duitsland werd zelfs het “Kradnetz” (Kraftradnetz) opgezet, een organisatie waarbij motorrijders zich in groten getale aansloten en waarbij men zelfs verplicht was elkaar te helpen, zelfs als dat het aanbieden van een slaapplaats inhield. De organisatie breidde zich tot ver buiten Duitsland uit. In deze tijd was dat nog wel eens nodig: de betrouwbaarheid van de meeste motorfietsen liet ernstig te wensen over en de meeste motorrijders waren dan ook behoorlijk technisch (alinea overgenomen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Motorrijder)

Gemeenschappelijkheid
We groeten elkaar omdat we wat gemeen hebben. Alleen motorrijders begrijpen wat er zo aantrekkelijk is aan de buitenlucht op een tweewieler. Alleen motorrijders begrijpen dat een motorfiets niet alleen vervoermiddel is, maar een middel om ‘vrijheid’ te beleven. Wij herkennen dat in de andere motorrijder en deze herkenning willen wij non-verbaal bevestigen door middel van een groet.

Geen strijdbijl

In deze tijd van individualisering, gebrek aan respect, korte lontjes, zinloos geweld en vele andere vormen van negatieve omgangsvormen hebben we gelukkig altijd nog: de motorrijdersgroet. Misschien zit er dan toch wel iets in die theorie dat het groeten van elkaar toont dat er geen strijdbijl in beeld is.

(Tevens gepubliceerd in Intruder Magazine 4 – 2008)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s