Het seizoen officieel van start!

Ik heb afgelopen week elke dag nauwlettend het weer in de gaten gehouden. Zestien jaar geleden was ik ook met hevige regenval niet van de motor af te slaan, maargoed.. ik had toen nog geen autorijbewijs. Gisteren was het dan zover, 50% kans op zon en 50% kans op regen; het kon dus alle kanten op. Mijn maatje Dominique opgehaald in Zoetermeer en bepakt als Michelinmannetjes naar het startpunt van de ANWB Promotortoertocht in Gouda gereden.

Om 11:30 uur (eergisteren zou dat zelfs nog 10:30 uur zijn geweest) al aan de McChicken, zodat we geen ‘honger’ zouden krijgen tijdens de eerste kilometers. Ik moet straks weer 10 kilometer zweten om mijn schuldgevoel er af te lopen, maar gisteren had ik daar nog geen last van.

We hadden veel geluk met het weer. Een paar kleine spatjes, met name opspattend van het grijze asfalt. Meer was het eigenlijk niet. Wel lag de temperatuur erg laag. Best vreemd dat je voor je lol onder het mom van ‘hobby’ met tintelende vingers, ijskoude voeten en een loopneus benzine verbruikt zonder specifiek van A naar B te moeten.

Na een kilometertje of 70 konden we het even niet langer volhouden. De blaas zat vol en het nicotinegehalte van Dominique moest even worden aangevuld. Het leverde meteen wat leuke plaatjes op!

DCF 1.0DCF 1.0promotor3

Vervolgens op weg naar het officiële pauzepunt, waar we genoten hebben van een uitsmijtertje en op de foto zijn gezet voor de promotorsite. Op datzelfde moment passeerde ons een hoogbejaarde dame, die in tegenstelling tot andere leeftijdsgenoten niet gillend wegstrompelde voor zoveel glimmend motorgeweld. Zij kwam zowaar mijn motor bewonderen! Ik heb de schat meteen omhelsd en voor dat ze er erg in had prikte Dominique daar een plaatje van. Waarschijnlijk zit ze nu van schrik nog te trillen op haar schommelstoel.

DCF 1.0

Daarna het laatste stukje van de route gereden, maar het mooiste hadden we eigenlijk wel gehad. Best knap hoor, om in het gebied tussen Gouda en Den Haag weggetjes te vinden waarmee je je in hartje Drenthe waant. Er valt daar echter niet aan wat stedelijke stukjes te ontkomen. Aan het einde zelfs tussen wat kassen door moeten rijden, waarbij je dus niets van de omgeving ziet. Samen met de lage temperatuur was dat eigenlijk het enige minpuntje van de 190 kilometer lange rit. Het motorseizoen is bij deze officieel van start!

Geef een reactie

