Toertocht Friesland, en meer..

(Tevens gepubliceerd in Intruder Magazine jaargang 18 – nummer 2 – 2009)

img568144233Zondag 3 mei 2009. Op mijn agenda staat de toertocht Friesland, maar de kans dat ik mee kan doen is nihil. Een week terug stond ik namelijk nog met een aantal gebroken spaken stil in Duitsland, ergens tussen de Moezel en het Zwarte Woud. Twee dagen voor de toertocht Friesland zijn de nieuwe spaken nog niet binnen. Naast het feit dat het de eerste rit is die ik dit jaar mee kan doen, speelt er nog iets anders. Het fotoalbum dat ik heb samengesteld met diverse toegezonden clubfoto’s van Mark Pleijster is binnen. Mijn hoop en wens is dat ik die na de tocht namens de club samen met een aantal andere leden kan overhandigen aan zijn broer Alex, zijn weduwe Marjon en zijn zoon Michael. Als ik niet mee kan rijden gaat dat natuurlijk niet lukken. Na wat gemail over en weer voor een alternatief, neem ik de brutale stap om op het forum een verzoek te doen voor een leenmotor. Dit ondanks het feit dat ik me realiseer dat menig clublid liever zijn vriendin uitleent dan zijn motor.

Vrijdagavond 1 mei. Terwijl ik aan het werk ben belt Alex Pleijster, mijn nieuwe PH (ProvincieHoofd) sinds Mark niet meer onder ons is. Hoewel ik een hoop drukte om mij heen heb op mijn werk, weet hij mijn volledige aandacht te trekken en mij na het ophangen van de telefoon nog 10 minuten kippenvel te bezorgen. Ik mag zondag op de motor van Mark aan de toertocht deelnemen. Dat is heftig nieuws waar ik stil van word. Dat is nogal wat, dat besef ik heel goed. Om mijn geluk nog even extra te voeden, belooft mijn vrouw me om een keertje achterop te stappen. Ik kan mijn geluk niet op!

Zondagochtend 3 mei om 08:15 uur melden mijn vrouw en ik me bij Alex thuis. Jos, Simon, Ron en Alex hebben de koffie al op en staan al te wachten. Het is voor de eerste keer dat mijn vrouw mee gaat, en ik hoop dat ze het naar haar zin zal hebben. We vertrekken meteen naar het ontmoetingspunt voor Noord-Holland aan de A7.

Na te hebben getankt vertrekken we bijtijds richting de afsluitdijk. Op het nippertje komen we aan op het verzamelpunt in Friesland. Helaas grist Big Jos het laatste cakeje voor mijn neus weg (Jos, wat ben jij ….), maar tijd om een bakkie te doen hebben we eigenlijk niet meer. Na ons snel even in te schrijven hollen we terug naar de motoren, om die meteen weer te laten ronken. 

img568144347

De tocht start over smalle weggetjes, langs koeien, schapen en rennende paarden. Het Friese landschap ruikt alsof er elk moment een bui kan vallen, maar tot de lunch houden we het droog. Het is alsof de wolken even hun adem hebben ingehouden om vlak voor het tweede deel van de tocht even alles los te laten. 

img568144666Het regent pijpenstelen, maar iemand met internet weet ons te vertellen dat dat hooguit een halfuurtje zal duren. Hij krijgt gelijk, maar een enkeling heeft al eieren voor zijn geld gekozen, de rest schuilt onder kleine afdakjes tot de hevigste buien over zijn. Nadat het fluitsignaal heeft geklonken en nog enkele laatbloeiers halsoverkop hun laatste lunchrestjes doorslikken, vervolgt de route over nat wegdek met hier en daar nog een klein spatje uit de lucht. De regen mag verder eigenlijk geen naam hebben, zelfs zonder regenpak is het prima te doen. Op plekken met wat modder op de weg rij ik extra geconcentreerd om vooral geen glijder te maken met de motorfiets van Mark.

img568146420

Voor ik er erg in heb zijn we op het eindpunt, waar we nog even een bakkie doen en het toilet bezoeken. Vervolgens rijden we gezamenlijk terug over een stormachtige afsluitdijk, waarna ik in gezelschap van Jos, Simon, Alex en mijn vrouw een bezoekje breng aan Marjon en Michael. Namens de club deel ik mee, dat Mark ontzettend veel aan de I.O.C.H. heeft gegeven en dat we een manier hebben gezocht om iets terug te doen. Het fotoalbum verrast Marjon en overtreft de verwachtingen van degenen die er vanaf wisten. Het wordt met veel dankzegging in ontvangst genomen.

img568144944

En zo eindigde voor ons de toertocht Friesland. Dubbel en dwars een onvergetelijke dag, voor mij in het bijzonder omdat ik rijdend op de motor van Mark zo’n prachtig cadeau aan Marjon, Michael en Alex kon geven. Alsof het zo was uitgekiend.

Geef een reactie

