“Toeren met een powercruiser doe je in z’n 2”

img606464627Vandaag, zaterdag 6 juni 2009, was de Grote Dag. Ik had met collega’s een maand of twee geleden al afgesproken een stukje te gaan toeren. Toen wist ik nog niet dat ik een gloednieuwe M1500 ter beschikking zou hebben om op proef te rijden.

’s Morgens omstreeks 09:00 uur vertrokken we vanuit Beverwijk. Via dijkjes, landweggetjes en dergelijke reden we naar Aalsmeer en via de Ronde Venen naar Leiderdorp. Na een pannenkoek in Leiderdorp een boulevardje gepakt in Noordwijk en vervolgens via de sluizen bij IJmuiden weer terug naar het noordelijke deel van de provincie Noord-Holland. Na een ruime 200 kilometer kon ik mijn kont weer wat lucht geven.

Het was een mooie tocht, maar belangrijker was vandaag hoe de Suzuki M1500, of in Amerika de Boulevard M90 genaamd, mij beviel. Daar moet ik eerst even wat bij vertellen. Ik rijd inmiddels 17 jaar motor, maar ben vanaf het allereerste begin altijd gefocust geweest op choppers. Tegenwoordig noemen we dat customs of cruisers, maar dat is nu even niet belangrijk. Het gaat met name om de zithouding en het motorkarakter. Het liefst mijn benen naar voren, een licht achterover gebogen houding en als het even kan een V-twin motor. Kenmerkend voor dit type motor is niet de snelheid of de power, maar het comfort. De M1500 heeft mij bevestigd dat ik liever voor comfort ga dan voor power. Al is het natuurlijk best lekker om na het doorschakelen naar zijn tweede versnelling de snelheidsmeter voorbij de 120 km/u te zien schieten. Iets zegt mij dat ik dat op mijn Volusia maar niet moet proberen in dezelfde versnelling.

img606464375

In groepsverband toeren over dijkjes en smalle weggetjes, betekent dat de snelheid slechts zelden de 50 kilometer per uur passeert. Verder betekent het heel wat rotondes. Nou is het probleem van de M1500, dat ie in zijn eerste versnelling erg zenuwachtig is. Rond de dertig kilometer per uur moet je hem toch echt wel in zijn twee zetten, en daar moet je vooral niet mee rond de dertig kilometer per uur blijven rijden, dat is dan weer te laag voor z’n twee. Rond de zeventig kun je pas doorschakelen naar zijn drie, daaronder gaat de M1500 ‘bokken’. Een constante snelheid van 50 in z’n twee valt te doen. Maar voor die verrekte rotondes, waarvan we er in Nederland steeds meer krijgen, dáár is ie niet bepaald voor gemaakt. De eerste versnelling is te laag en de tweede is te hoog. Als je alleen bent en je hebt geen verkeer voor je, dan kun je hem best in z’n twee pakken. Maar vaker is het zo dat je trager verkeer voor je hebt, waardoor je genoodzaakt ben om naar z’n zenuwachtige eerste versnelling te gaan. Ik had na het toeren in elk geval écht kramp in mijn linkerpols van het vele schakelen.

img606465098

 

 

 

Nou is toeren precies wat ik het liefst doe met de motor, en alleen daarom al zal de M1500 bij mij nooit in de schuur komen te staan. Het kan zijn dat racemonsters, waar ik dus geen ervaring mee heb, met dezelfde onhebbelijkheid qua versnellingen hebben te kampen. Op een cruiser hoort dat naar mijn mening niet thuis. Ik wil in de tweede versnelling tot aan stapvoets kunnen doorsukkelen, zonder dat de motor begint te ‘bokken’, zodat ik die eerste versnelling kan reserveren voor het optrekken. Verder ben ik niet zo gecharmeerd van de koplampunit en, bij deze versie, de buddy. Niet dat ik het een lelijke fiets vind hoor, integendeel. Maar voor een motorrijder als ik is ie niet gemaakt.

Tot slot nog wat cijfertjes:
• Verbruik op de snelweg (gehouden aan maximum snelheid): 1 op 17,68
• Verbruik tijdens het toeren (met name in z’n 2): 1 op 14,88

[media id=606465098MKLR size=xlarge]

Geef een reactie

