Toertocht Utrecht 2009

img737559006

IJsselstein, Lekdijk, Bodegraven, Breukelen

Nadat ik zaterdag aan het grootste Europese hardloopevenement, de Dam tot Damloop, had mogen meedoen, stond er zondag alweer een ander evenement op de agenda: IOCH Toertocht Utrecht. Voor mij het cirkeltje rond, want vorig jaar was het de eerste toertocht waar ik aan meedeed. Dit jaar de laatste van het seizoen. Er staat er weliswaar nog één op het programma, maar daar kan ik niet bij aanwezig zijn. Dat betekende dat ik vandaag dubbel moest genieten, en dat is gelukt.

Omdat Utrecht redelijk centraal ligt, hoefden we niet voor het ochtendgloren uit de veren. De dag begon met lichte mist, alsof er nog een dekentje over Nederland lag. Vanuit Noord-Holland kwamen we met 14 motoren sterk aan bij AC De Meern. Er schreven zich uiteindelijk 104 motoreigenaren in. Waar vorig jaar de route nog over een deel van Gelderland ging, zaten er nu juist een paar stukjes Zuid-Holland in. We reden via IJsselstein en de prachtige Lekdijk naar Oudewater voor de lunch. De toren van Lopik verdween nog in een hoge mistlaag, maar op de Lekdijk brak de zon door het dunne wolkendek heen. Net op tijd voor een paar unieke plaatjes, waaronder prachtige panorama’s van een lange sliert Intruders langs een nog net iets langere Lekdijk. Mijn vrouw bleek daarnaast zelfs nog in staat een landende parachutist op de gevoelige plaat vast te leggen! Wat kun je je meer wensen op zo’n nazomerse zondag. Een lekkere uitsmijter bij de lunch misschien?

img737559305

Helaas was het terras in Oudewater niet berekend op zo’n 120 in leer gestoken motorrijders, waardoor wij ons genoodzaakt voelden om een hamburgertje bij een friettent even verderop te halen. Vanaf Oudewater reden we vervolgens via Bodegraven naar het eindpunt in Breukelen. In totaal net iets meer dan een bescheiden 100 kilometer later kwamen we op het eindpunt aan. Rond etenstijd waren we alweer thuis, waar ik mij onder het genot van een paar koude rakkers eindelijk kon overgeven aan de spierpijn van de Dam tot Damloop.

Geef een reactie

