Een zielig verhaal…

Sinds juli 2008 is mijn leven veranderd. Nadat ik de uitstekende keuze had gemaakt om mijn oude Honda Shadow te verruilen voor een Suzuki Intruder VL800, was de volgende stap op de ladder van verstandigheid het aanschaffen van een navigatiesysteem. De nieuwe Garmin Zumo 550 werd voor veel pegels aangeschaft in Notter. Omdat ik toch al een rib uit mijn lijf had laten scheuren, heb ik meteen diep in de buidel getast om de mannen in Notter een houder op mijn motor te laten bouwen en een BlueTooth-ontvanger op mijn helm te laten plakken.

garmin_zumo550Inmiddels heb ik leren lezen en schrijven met dat ding. Waar Lucy gaat, ga ik en gaat ook Zumootje. Zumootje heeft mij de mooiste weggetjes laten zien in binnen- en buitenland, met Ierland als voorlopig hoogtepunt.

Afgelopen weekend ging Zumootje samen met het gezin (vrouw, Lucy, ik) naar Cuijk. Daar deden we mee aan de ANWB Langste Dag Toer, die ons over inmiddels geasfalteerde Romeinse routes bracht. Na een dikke 200 kilometer stopten we voor een laatste groet aan de 300 overige deelnemers ergens op een industrieterrein in Nijmegen. Blij en tevreden wilde het gezin vervolgens koers zetten naar Noord-Holland. Zumootje werd vastgeklikt in de standaard, maar leek even niet te willen. Geen glimlachend startscherm, klaar voor het betrouwbaar begidsen van berijder en passagier. Nee, puur zwart bleef het scherm. De aanknop langer ingedrukt, Zumootje losgehaald en weer vastgezet. Niets, nada, noppes. Zumootje was dood….

Thuis een provisorische reanimatiekit in stelling gebracht, maar Zumootje bleek inmiddels inderdaad te zijn gaan hemelen. Omdat het Zumoziekenhuis in Heerhugowaard pas morgen 23 juni de deuren opent, gaan Lucy en ik met Zumootje vandaag naar Notter. Ik ben benieuwd wat haar scheppers nog met haar kunnen doen om nieuw leven in te blazen.

Vervolg: Een tien met een griffel voor gps-shop Waypoint 

Zoals gezegd vandaag dus naar Notter getogen waar ik met angst en beven het patiëntje aan de man die aan de andere kant van de techniekbalie stond heb overhandigd. Hij bevestigde mijn diagnose, met andere woorden: Zumootje bleek echt overleden. Volgende halte: de shredder…

Maar wat bleek? Waypoint geeft twee jaar garantie en die was op twee weken na nog niet verstreken. Zumo 550 Junior heeft vandaag het levenslicht gezien, en dat kostte mij… niets, nada, noppes. En daar bovenop wordt mijn registratie voor Life Time Updates bij Garmin gratis overgezet op Zumo Junior!! Ik moest er wel een kleine 300 kilometer voor omrijden, maar dat heb ik er dan maar graag voor over.

Een kleine kanttekening: Tussen de regels door begreep ik dat ik niet de enige klant ben die na ongeveer twee jaar met een overleden navigatiesysteem terugkeer naar de winkel. Mocht de garantietermijn zijn overschreden, kost vervanging een kleine 200 euro. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe (545 euro op dit moment), maar het is dan wel standje 0-1 in vergelijking met TomTom. Niet dat ik overweeg om op ‘het andere merk’ over te stappen overigens. Routes plannen, maken en rijden met de Zumo blijft onovertroffen.

En nu maar hopen dat Zumo Junior zich nog jaren thuis voelt in ons gezin!

Geef een reactie

