IOCH Toertocht Noord-Holland, 12-09-2010

img1100884973Eén keer per jaar wordt de provincietoertocht van de Intruder Owners Club Holland in mijn eigen mooie provincie gereden. Na vele provincies al meerdere malen te hebben bezocht met de club, was zondag 12 september 2010 voor mij de eerste keer om dat eens dichtbij huis te ervaren. Door provinciehoofd Alex was ik gelukkig al enigszins betrokken bij de organisatie. Zo had ik de route reeds vast kunnen leggen voor de navigatiesystemen en heb ik een vooraankondiging op het forum van www.ioch.com gezet. Zo kon het gebeuren dat ik van tevoren wist dat wij door het geboortedorp van mijn moeder zouden komen, het pittoreske Anna Paulowna. En aangezien ik mijn lieve ouders regelmatig op de hoogte breng van mijn ervaringen met de club, leek het ze leuk om dat zootje ongeregeld eens te aanschouwen. Het blijft natuurlijk toch je kind en je moet je er toch van verwittigen dat die opvoeding niet voor niets is geweest..

Reeds voor negen uur ’s morgens vervoegde ik mij bij Alex en consorten, om ons gezamenlijk te begeven naar het startpunt in Bergen om de rest van de cluppers daar te ontvangen. Aanvankelijk druppelde een enkele solist binnen, maar tegen 10:30 uur arriveerden er grote groepen vanuit Zeeland, Flevoland, Drenthe, Utrecht, etc. Om 11:00 uur waren we ondanks de slechte weersvoorspellingen met een respectabel aantal van 83 deelnemers, waarvan er minimaal 6 voor de allereerste keer meereden. Voor nieuwe verslaafden (de toertochtverslaving zou op lijst 1 van de Opiumwet moeten staan) worden altijd buddy’s geregeld, zodat je je als nieuweling niet voelt ‘zwemmen’ tussen die grote groep in zwart leer geklede mannen en vrouwen (die overigens doordeweeks grotendeels in driedelig pak ergens, meestentijds in loondienst, op een kantoor aan de groene thee of cappuccino zitten). Zelf mocht ik buddy zijn van René die als ik het mij goed herinner uit Krommenie afkomstig is en samen met drie boezemvrienden na vandaag geen toertocht meer zal missen. Ik heb hem niet eens zo heel lang hoeven bedreigen om mij deze belofte te doen!

img1100884482

Alex keek rond een uurtje of 11:00 vanaf een hoogte op zijn gepeupel neer en zag dat het goed was. Na wat aanwijzingen wat we voor de veiligheid vooral wel en niet moesten doen, vertrokken we langs de groene Bergse bomen richting het noorden. Dat was maar goed ook, want Buienradar vertelde ons dat alles ten zuiden van de lijn Bergen – Hoorn meerdere millimeters regen zou ontvangen. Super genieten was het om met een sliert van 83 Intruders over de Westfriese Zeedijk te slingeren. Een handjevol wandelaars die daar rondliep om met grote telelenzen het gevogelte op de gevoelige plaat vast te leggen, wist niet hoe snel ze die camera op die unieke groep motorrijders moest richten. Er werd enthousiast gezwaaid en vrolijk gelachen, met andere woorden: geen enkele vogelaar had er kennelijk moeite mee dat die zware motoren met hier en daar een open uitlaat ervoor zorgden dat menig vogel eerder aan zijn vlucht naar het warme zuiden begon dan gebruikelijk.

img1100884750

Tijdens de eerste rookpauze moest ik even multitasken. Uiteraard moest ik wat beelden schieten voor het inmiddels traditionele YouTube-filmpje, maar ik moest ook mijn voicemail afluisteren waar een lid op stond die zich wegens motorpech moest excuseren én mijn ouders laten weten dat we over tien minuten Anna Paulowna binnen zouden rijden. Gelukkig ben ik niet aan de nicotine, dus kon ik dit allemaal nog voor elkaar krijgen voordat we weer opstapten. En voilà, toen we vervolgens Anna Paulowna binnenreden bleek het hele dorp te zijn uitgelopen. Ik denk dat mijn vader daar langs de deuren is gegaan om iedereen te laten weten dat ZIJN zoon even later samen met een paar vrienden langs zou komen. De dorpelingen stonden zelfs al óp de rotonde klaar om foto’s van ons te maken. Ben benieuwd of sommige van die foto’s inmiddels online te vinden zijn.

img1100885387

Niet lang daarna was het tijd om de lunchkaart in Schagen te bekijken. Onder het genot van een bakje koffie probeerde ik mijn ouders duidelijk te maken dat we toch écht allemaal nette mensen zijn, maar helaas trok Jos toen zijn scheur open. Niet lang hierna zijn mijn ouders weggegaan… vreemd… Maar gelukkig heb ik inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat ze er echt van hebben genoten!

Terwijl de wolken verder landinwaarts dreven en dat voor ons zelfs betekende dat we die zonnebrillen niet meer alleen voor de sier op hadden, reden wij door naar Medemblik met één van de mooiste eindpunten van alle IOCH-tochten van dit jaar: Kasteel Radboud met uitzicht op het IJsselmeer. Daar konden we nog even uitgebreid napraten en nagenieten van deze nazomerse IOCH-happening en alvast fantaseren over de volgende keer. Sommigen werden zelfs zo weemoedig, dat zij met hun blik over het IJsselmeer oude vissersliederen gingen zingen. Het enige vocht waarmee wij derhalve die dag te maken hebben gehad, was het traanvocht van de bikers die geen afscheid konden nemen. Maar niet getreurd, over twee weken staat de volgende tocht alweer voor de deur!

Toertochtimpressie YouTube:

Geef een reactie

