Kort Flevolands

img1273620806Zondag 3 april 2011, de seizoensopeningstocht van de IOCH in provincie Flevoland. De dag ervoor was met een gemiddelde temperatuur van 24,4 graden de eerste warme dag van het jaar. En nog zonnig ook! ’s Ochtends als eerste maar even de laptop gestart en Buienradar bekeken, want de berichten voor de zondag waren wisselend. Gelukkig zag het ernaar uit dat het in elk geval tot een uurtje of 13:00 in de omgeving van Almere droog zou blijven, maar het weer van gisteren zou het helaas definitief niet worden. Toch ruim voldoende om het leren pak aan te hijsen en met de nodige metal op mijn mp3 de weg op te gaan.

Geen idee wat provinciehoofd van Flevoland, Doerak ge(bij)naamd, ons dit jaar zou voorschotelen. Vorig jaar trakteerde hij ons op een verbazingwekkend mooie route voor de provincie die normaal gesproken bekend staat om de rechte wegen, grote weilanden en lange snelweg(en). Flevoland is niet echt een gebied waar je als eerste aan denkt om te gaan toeren. Ik niet althans. Maar aangezien binnen de IOCH elke provincie elk jaar een keer aan de beurt is, komen we als vanzelf ook in deze provincie. En ach, het belangrijkste van een IOCH-toertocht is natuurlijk het weerzien met de overige cluppers. Die paar kilometers over het asfalt is daar eigenlijk ondergeschikt aan.

Om 09:00 uur trof ik mijn matties van Noord-Holland op de Parallelweg in Zaandam, waarvandaan we naar het verzamelpunt voor de overige Noord-Hollanders reden. De wegen waren nog wat vochtig, maar dat deerde ons niet. De eerste rit was begonnen en het voelde weer als vanouds. Heerlijk met een groepje tuffen over het vers schoongespoelde asfalt. Bij BP Honswijck aan de A1 verzamelde zich een niet bescheiden aantal van 20 Noord-Hollandse IOCH-leden. De groep vertrok op tijd naar het stadshart van Almere, waar een plakje cake en een bakje koffie ons opwachtten in Grand Café Le Baron. Daar bleken uiteindelijk 108 motoren klaar te staan voor de start, met in totaal 125 deelnemers.

img1273605136

Dat Doerak vorig jaar eigenlijk alle mooie hoekjes van Flevoland (jaja, die zijn er wel maar je moet goed zoeken) al had laten zien bleek, want de route ging zo snel als mogelijk zuidwaarts richting het meest oostelijke stukje Noord-Holland. Ik denk dat Doerak overigens binnenkort een nieuw huis gaat kopen, want de tocht ging ook door een pas aangelegde en grotendeels nog in aanbouw zijnd nieuwbouwproject. Gelukkig duurde dat niet lang en voordat de motor goed en wel warm was stopten we voor een saffie in de buurt van Muiderberg. Na het nieuwbouwgrapje bleek Doerak nog een ongebruikelijke traktatie te hebben: wegen met meer drempels per kilometer dan er volgens mij wettelijk zijn toegestaan! Je moet ze maar weten te vinden…

img1273611962

Al snel belandden we in Naarden-Vesting, waar we op eigen gelegenheid de lunch konden genieten. Tijdens de lunch keek ik nog even naar het venstertje van mijn mobiel, waar ik Buienradar op aan had staan. Tot mijn grote vreugde zag ik een witte wolk ruim onder de grens van Utrecht richting het westen afdrijven, wat betekende dat wij het voor de rest van de tocht droog zouden houden. Kijk, dat had Doerak dan toch effe goed geregeld!

Na de lunch vertrokken we weer richting Flevoland, en nogmaals bleek bevestigd te worden dat daar eigenlijk nagenoeg geen mooie wegen zijn te vinden. Wat volgens mijn overtuiging het tweede pauzepunt moest zijn (Almere-Haven), bleek namelijk meteen het eindpunt. Een kleine 50 kilometer op te teller later… Enigszins teleurgesteld vanwege de onverwacht korte route, maar blij dat ik weer snel bij mijn lieffie kon zijn aanvaardde ik ruim voor 16:00 uur alweer de rit huiswaarts. In gedachten al bij de toertocht Gelderland op 17 april a.s.

Geef een reactie

