Een hashtag voor een veiligere buurt

Martijn Aslander en Erwin Witteveen, de schrijvers van Easycratie, lanceerden onlangs het plan om hun nieuwe boek niet met zijn 2-en maar met zijn 61-en te schrijven. Een cocreatie-initiatief dus, met een open uitnodiging aan iedereen om een bijdrage te leveren over het onderwerp ‘Zelfsturing’. Vandaag, dinsdag 2 juli, wordt het boek gelanceerd op de open dag van Permanent Beta in Amersfoort. In het boek is ook een bijdrage van mij opgenomen, met als titel “24/7 buurt”. De bijdrage gaat over het gebruiken van een hashtag voor een veiligere buurt en kun je hier onder lezen.

hashtag

“24/7 buurt” – In plaats van twee paar ogen vanuit een politievoertuig honderd paar ogen van je buren.

Voel jij je veiliger als in jouw straat elk kwartier een politieauto voorbijrijdt? Of bij een evenement waarbij je eerst langs een paar kordons ME moet? Ik ook niet. De eerste vraag van een kind die een agent in uniform op straat, op school of bij de voetbalclub tegenkomt is: ‘Wat is er aan de hand?’ Volwassenen willen dit ook weten, maar vragen het niet zo snel. Alhoewel, zodra de politiehelikopter overvliegt ontploft Twitter met de vraag: ‘Wat is er aan de hand?’

Dat de politie gewoon langskomt om te kijken of het allemaal veilig is blijven we met zijn allen toch een beetje vreemd vinden. Als alles goed gaat hebben we geen politie nodig, toch? Intussen vinden wij dat de overheid verantwoordelijk is voor onze veiligheid. Daar betalen we onze belasting voor. Als er wat aan de hand is bellen we de politie en die komt het dan oplossen.

Soms is dat zo, maar soms ook niet. Een paar maanden geleden kwamen er bij mij wat jongeren aan de deur. Ze verkochten kaartjes voor een stichting die kinderen met kanker een leuke dag zou bezorgen. Degenen die dit fenomeen niet kennen adviseer ik om eens te googelen op ‘oplichting kaarten kinderkanker’. Direct nadat ik de kaartverkopers had weggestuurd belde ik de politie.

Hoe verloopt zo’n melding? Je krijgt de centralist aan de telefoon die keurig een aantal vragen stelt. De melding wordt in het meldingensysteem geklopt en als er een politie-eenheid beschikbaar is wordt die verzocht om een kijkje te nemen. Een melding als deze valt niet onder een zogenaamde ‘prioriteit-1’ melding. Dat betekent dat de politie geen zwaailicht en sirene zal gebruiken. Een halfuur tot langer is dan niet ongebruikelijk totdat de politie er is. En dat is in het meest ideale geval, wanneer er geen onwelwordingen, verkeersongevallen of winkeldiefstallen zijn. In de tussentijd kunnen de colporteurs nog heel wat mensen oplichten met de wenskaarten en is de kans groot dat ze ongestoord de hele wijk doorgaan. Als de politie wel in de buurt is en de kaartverkopers aantreft, is het nog maar de vraag of het in die specifieke gemeente strafbaar is om producten aan de deur te verkopen met de (gelogen) boodschap dat het voor een goed doel zou zijn. Oplichting valt niet direct hard te maken. Wat zou het in zo’n geval toch mooi zijn als we een middel zouden hebben om de buren erop te attenderen niet op de oplichtingspraktijken in te gaan.

Oh wacht.. Zo’n middel is er. Het heet: sociale media! Daar heb ik in dit geval ook gebruik van gemaakt. Ik plaatste een tweet en zag dat deze in no-time werd geretweet door buurtbewoners en lokale media. Ik kreeg zelfs reacties terug met mededelingen als: ‘Ze stonden 10 minuten geleden bij mij aan de deur, ik heb niet opengedaan.’ Met één tweet bereikte ik als burger meer dan de politie op dat moment kon betekenen.

Dat bracht me op het volgende idee. Nee, geen app. Want wees eens eerlijk, heb jij die ene innovatieve app die je een jaar geleden downloadde sindsdien dagelijks gebruikt, of staat deze eigenlijk werkeloos op je telefoon? Nee, heel simpel: Wat nu als we een hashtag introduceren. Nee, geen landelijk bruikbare zoals #durftevragen of #durftemelden, dan ga je snel aan je eigen succes ten onder. Gewoon het woord ‘veilig’ met de wijknaam, het postcodegebied of het netnummer. Wie de hashtag actief volgt weet meteen wat er speelt en kijkt mee. Uiteraard volgt de politie de hashtag en als er haast geboden is of ingegrepen moet worden laten we dat vooral aan de politie over. En bij spoed bel je 112.

Een voorbeeld: Twee jaar geleden plaatste wijkagent Guus van Thiel uit Haarlem een tweet over een loktakje. Dat takje hing niet meer aan een boom, maar was inmiddels tussen een voordeur gestopt. Dit bleek een werkwijze van inbrekers om te kijken of bewoners al een paar dagen hun voordeur niet hadden gebruikt. Het bericht bereikte diverse kranten en zelfs de televisie. Ik durf te wedden dat menigeen sindsdien vaker kijkt of er toevallig een takje tussen de voordeur is gefrommeld.

tweet_guus_van_thiel

Dus: zie je een takje tussen de voordeur gefrommeld, zie je ’s morgens vroeg een volle rugtas in de bosjes liggen, zie je een klikobak tegen een schutting staan of zie je een andere situatie die kan duiden op werkzaamheden van inbrekers? Plaats er een foto van op sociale media en gebruik een lokale hashtag. Zo kunnen we ervoor zorgen dat niet alleen de politie de veiligheid in onze wijk verzorgt, maar dat iedereen die daar belang bij heeft een steentje bijdraagt. En het maakt niet uit of je nou dagelijks op Pinterest zit, Instagram, Google+ of op Twitter. Elk medium waarmee je openbare berichten met een hashtag kunt plaatsen voldoet, maar Twitter is het handigst omdat daar de politie het actiefst is.

Is dit dan een digitale buurtwacht, of ‘buurtwacht 2.0’? Nee, zeker niet. Bij een buurtwacht leg je, net als bij het melden aan de politie, de veiligheid in handen van een paar individuen. Dit idee is eerder een ‘buurt 2.0’, waarbij iedereen, zonder rooster, wachtrondes of verantwoording een bijdrage levert aan de veiligheid in de buurt. Gewoon, door mee te kijken en mede te delen. In plaats van twee paar ogen vanuit een politievoertuig honderd paar ogen van je buren. Veiligheid vergroten door onveiligheid te delen. Realtime, online en 24/7.

Advertenties

2 thoughts on “Een hashtag voor een veiligere buurt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s