Op persoonlijke titel

3664187720_4c5884aefaWat antwoord jij als jou gevraagd wordt: “Wie ben je?” Antwoord je wat voor werk je doet, wat voor opleiding je hebt gedaan en hoe je je toekomst ziet? Antwoord je hoe oud je bent (of lieg je daarover) en wat je relatiestatus is? Antwoord je welke hobby’s je hebt en wat je nog wilt doen voordat het te laat is? Wat is ‘op persoonlijke titel’ en waarom zou je dat in je bio op social media opnemen?

Voor het schrijven van dit blog werd ik getriggerd door een tweet van Rebecca Rijnders, die over ‘op persoonlijke titel’ niet geheel onterecht stelt dat als het geen bedrijfsaccount is dat voor zichzelf zou moeten spreken:

Met ‘niet geheel onterecht’ bedoel ik overigens niet dat ik vind dat ze gelijk heeft. Integendeel zelfs. Wel vind ik dat ze gelijk zou moeten hebben, maar zo steekt de wereld niet in elkaar.

Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. In mijn Twitterbio heb ik staan dat ik twitter op persoonlijke titel. Mijn Twitteraccount is een privé-account, maar ook ik kan er niet onderuit dat ik voor een deel ook mijn werk ben. Dat uit zich in de berichten die ik schrijf en de contacten die ik heb. Maar ik heb ook een privéleven, wat zich ook uit in de berichten die ik schrijf en de contacten die ik heb. Ik ben een mix van werk en privé, en met mij vele anderen. Volstrekt logisch toch? Nou, dat valt te bezien.

Dagelijks wordt de app Snapchat veelvuldig gebruikt voor sexting en dat gebeurt doorgaans niet eens anoniem. De afbeeldingen die daar worden uitgewisseld vinden hun weg niet naar de reguliere pers. Gelukkig maar. Wanneer je echter als Amerikaans politicus actief aan sexting doet, dan word je wereldberoemd. En niet op de manier zoals je graag had gewild.

Dit is natuurlijk een heel extreem voorbeeld. In een publieke functie als politicus verkoop je je ziel aan je missie. Je wordt je werk, of je dat nu wilt of niet. Voor een deel geldt ook voor reguliere banen dat je in meer of mindere mate ‘je werk wordt’, waarbij dit over het algemeen afhankelijk is van hoe hoog je in de boom zit. Hoe publiekelijker je functie, hoe minder recht je lijkt te hebben op een privémening of misschien wel zelfs een privéleven.

Dus hoe logisch is die mix tussen werk en privé? Dat hangt van de persoon af. Dat hangt van het bericht af. En dat hangt er vanaf in welke context je bericht wordt bekeken, gereproduceerd of gepubliceerd. Het kan zelfs juridische consequenties hebben.

Je kunt er maar beter duidelijk over zijn.

4 thoughts on “Op persoonlijke titel

  1. Je standpunt is me niet geheel duidelijk.. Bedoel je dat als die politicus die aan sexting deed in zijn bio had vermeld ‘op persoonlijke titel’ het geen schandaal was geweest? Het voelt een beetje als een schijn-disclaimer, ‘op persoonlijke titel’. Waarom heb jij het in je bio staan? Ik heb het namelijk niet en zie ook niet in hoe het mij zou kunnen helpen.

    • LOL, nee uiteraard bedoel ik dat niet Eric! Ik illustreer daarmee dat hoe publiekelijker je functie is hoe sneller je berichtgeving de pers haalt. En dat hoeft uiteraard niet altijd over seks te gaan.. 😉 Mijn standpunt staat in mijn laatste zin. En of dat ook voor jou geldt is geheel aan jou om te bepalen.

      • Zoals je al aangeeft twitter je over zowel werk als privé. Maar je doet dat als Rick de Haan. Niet vanuit je functie. Het vermelden dat je op persoonlijke titel twittert lijkt mij dan dubbelop. En wat nou als een wijkagent dat in z’n bio van z’n werkaccount zet?

      • Werkaccount is werkaccount, dat lijkt me heel helder. Privéaccount is privéaccount. In mijn blog heb ik proberen aan te geven dat dat niet altijd even helder is. Dan kun je er maar beter duidelijk over zijn. Maar je hoeft het niet met me eens te zijn hoor Eric!

Geef een reactie

