De wereld van morgen is de wereld van nu

Digital Native
Ik ben opgegroeid met de computer. Ik weet dat veel leeftijdsgenoten (ik ben inmiddels 40) niet hetzelfde verkondigen, maar het is wel degelijk zo. Thuis speelden we
Pong op de televisie, de voorloper van de gameconsole. Op de kermis won ik, ik zal een jaar of 10 zijn geweest, mijn eerste handheld spelcomputertje. Het was een klein roze apparaatje, met een klein LCD-schermpje. Dat was nog voordat Nintendo met de Game Boy kwam. Ik droeg quartz-horloges zonder wijzers, maar met digitale cijfers. Rond mijn 12e kochten mijn ouders een MSX-computer voor me. Een Sony HItBit HB-10p. Vriendjes hadden een Commodore64 om spelletjes op te spelen, maar ik leefde me helemaal uit op de MSX. Niet zozeer om spelletjes te spelen, maar om te programmeren in de redelijk simpele programmeertaal BASIC.

Sony_HitBit_HB-10P_(White_Background)

Sony MSX1 HitBit

Als ik de definitie van Digital Native mag geloven (vanaf geboortejaar 2000) mag ik mezelf zo niet noemen. Toch ben ik zolang ik mij kan herinneren al gefascineerd door de digitalisering. Dat onze hele maatschappij erdoor zou veranderen is iets wat ik pas veel later ben gaan beseffen, ondanks wat Chriet Titulaer daarover in de jaren 80 in mijn favoriete tv-programma De Wondere Wereld al beweerde: “De wereld van morgen gaat er heel anders uitzien. U gaat meer elektronica in huis halen, uw huisbioscoop groeit. Er komen tv-kanalen die specifiek met één thema bezig zijn. Je kunt proberen een kanaal te maken met 24 uur sport. Huizen worden aangesloten op glasvezel. Daarmee krijgen huishoudens toegang tot honderden tv-kanalen en interactieve encyclopedieën. Telewinkelen, telegiro, beeldtelefoon en alarmering, alles wat je maar zou willen. Het kan allemaal via dat ene glasvezeltje.” (Bron: NOS.nl)

De wereld van morgen is de wereld van nu

Die ‘wereld van morgen’ van Chriet Titulaer is onze wereld van nu. Meer dan dat nog zelfs, want we zijn niet meer gebonden aan glasvezel. Met de mobiele technologie van tegenwoordig hebben we alles wat hij omschrijft niet alleen beschikbaar in onze woning, maar ook onderweg. De beschikking over deze technologie maakt ons onafhankelijk. We hoeven niet meer naar de videotheek om een film te huren. Dat doen we online. We hoeven niet meer naar de brievenbus om een brief te sturen. Dat doen we online. We hoeven zelfs niet meer naar de bank om geld over te maken, dat doen we online.

In februari 2012 rondde ik mijn opleiding HBO Integrale Veiligheidskunde af, een studie waarin onder andere (of misschien moet ik zeggen: met name) de samenwerking tussen politie, brandweer, ambulance, defensie en gemeenten bij het bestrijden van incidenten aan bod komt. De rol van de overheid bij opvang van slachtoffers staat bijvoorbeeld tot in de puntjes beschreven, tot en met het organiseren van hulpbedden, claimen van ruimte in sportzalen en de benodigde voeding aan toe. Volgens mij ben ik in mijn studieboeken nergens het woord ‘zelfredzaamheid’ tegengekomen, laat staan hoe de zelfredzaamheid van burgers georganiseerd zou kunnen worden. Toch is dat precies waar de digitalisering van de maatschappij en Integrale Veiligheidskunde elkaar tegenkomen.

Waar dat besef bij mij als donderslag bij heldere hemel binnenkwam, was tijdens het Pukkelpopdrama in België, op 18 augustus 2011. Flink onweer verwoestte een drukbezochte festivaltent, tientallen gewonden en meerdere dodelijke slachtoffers tot gevolg. Het mobiele telefoonnetwerk lag al snel plat, dus met ‘oude’ communicatiemiddelen (telefonie) konden de slachtoffers weinig.

Via sociale media ontstond echter een vorm van hulpverlening die vóór het socialmedia-tijdperk alleen mogelijk zou zijn geweest met een massale televisie-actie. Omwonenden, onder andere uit Hasselt en Gent, boden massaal Wifi, slaapplaatsen, liften en warme douches aan. In plaats van lijdzaam afwachten hoe de overheid de hulpbehoevende slachtoffers zou opvangen in sportzalen, tentenkampen en dergelijke bleek dat het publiek dat via sociale media (voor een groot deel) prima zelf kon.

Deze zelfredzaamheid staat niet op zichzelf. Technologie maakt het ons mogelijk om zelf te organiseren wat vroeger door de overheid of grote bedrijven moest worden gedaan. Dit komt niet alleen aan de oppervlakte bij een crisis als het Pukkelpopdrama, maar ook bij burgeropsporing (waar inmiddels legio voorbeelden van zijn), energievoorziening (zie aflevering Tegenlicht) en het wegvallen van hiërarchische structuren onder invloed van de netwerkmaatschappij.

De Technotoekomst van het Veiligheidsdomein

Wat mij betreft een prachtige ontwikkeling. De mens die zich met behulp van moderne technologie verenigt en op die manier zich steeds onafhankelijker van overheid en grote ondernemingen beweegt. Maar wat betekent dit voor het veiligheidsdomein? Laten we het zover komen dat nieuwe bedrijven criminaliteit tijdens evenementen gaat opsporen? Gaan drones de branden in onze huizen blussen en zorgt ‘wearable’ technologie ervoor dat huisarts en ambulance overbodig worden? Ik zie in al het enthousiasme over de toenemende technologische mogelijkheden om ons leven meer aangenaam te maken maar zelden dat dit belicht wordt vanuit het perspectief van Integrale Veiligheid. Ik wil met een serie blogs een poging doen daar verandering in te brengen. Dit blog is daar de inleiding van. Ik wil je van harte uitnodigen om mee te denken en bij te dragen aan mijn blogs over De TechnoToekomst van het Veiligheidsdomein. 

2 thoughts on “De wereld van morgen is de wereld van nu

    • Hey Eric,

      Dankjewel! Ik ga mijn uiterste best doen om 1x in de 1 of 2 weken een nieuw blog te schrijven over de TechnoToekomst van het veiligheidsdomein. Ik hoop je nog veel leesplezier te mogen bezorgen!

Geef een reactie

