Je besloten vriendenlijst op Facebook staat wagenwijd open!

Facebook en privacy.. Als die twee in één adem genoemd worden is het doorgaans niet omdat deze vriendjes van elkaar zijn. Facebook kent tientallen privacy-instellingen, en je vind ze niet allemaal netjes in één overzichtelijk menu. Voor tips om je Facebookpagina zo dicht mogelijk te zetten zul je uit moeten wijken naar de website van Pepermunt.net of het E-book ‘Veilig Facebook voor Iedereen‘ van (onder andere) internetgoeroe Jan Willem Alphenaar. En net als je je privacy-instellingen zo strikt als mogelijk hebt ingesteld, wijzigt Facebook het privacybeleid of komt er nieuws over een hack waarmee je zorgvuldig afgeschermde gegevens toch voor iedereen te zien zijn.

Je privacy op Facebook is afhankelijk van de zwakste privacyschakel binnen je profiel. Deze week was er nieuws waar eigenlijk iedereen van af zou moeten afweten: Je besloten vriendenlijst staat wagenwijd open..! In dit blog vind je geen link naar dat nieuws en ook geen uitleg hoe dat precies werkt. Ik schrijf dit, omdat ik je ervoor wil waarschuwen. Niet om het uit te proberen.

weakestlink

De Facebook Vriendenlijst-hack werkt verrassend eenvoudig

Deze week las ik een Amerikaans artikel over de bewuste Facebook-hack, waarmee besloten vriendenlijsten inzichtelijk kunnen worden gemaakt. Ik heb dat uitgeprobeerd en was eerlijk gezegd best verbaasd dat het inderdaad werkt zoals beschreven. De Facebook Vriendenlijst-hack werkt zelfs verrassend eenvoudig. Zolang Facebook daar geen maatregelen tegen neemt (ik vrees het ergste wat dat betreft), zullen we dat zelf moeten doen.

Afsluiten van je vriendenlijst (als instelling)

Eerst even over je privacy-instellingen. Hoe het ‘afsluiten’ van je vriendenlijst voor niet-vrienden werkt lees je hier. Het menu wat je voorgeschoteld krijgt ziet er zo uit:

Knipsel

Hierboven zie je een voorbeeld zoals ik mijn vriendenlijst heb ingesteld voor dit blog. Volgens mijn privacy-instellingen zou ik de enige moeten zijn die mijn vriendenlijst kan zien. Dat is dus niet het geval. Met de hack waaraan ik refereer kan ik met een eenvoudige handeling al 44 van mijn (bescheiden aantal) van 148 Facebookvrienden inzichtelijk maken. Om de hack uit te voeren heb ik gebruik gemaakt van een ander profiel, waar ik privé geen enkele link mee heb.

hack

De zwakke schakel

De zwakke schakels zijn de vrienden in je lijst die hun vriendenlijst open hebben staan. Daarmee zetten ze, onbewust, de deur naar jouw informatie open. Dat is de essentie van de hack, daar gaat het dus om. Wanneer al je vrienden besloten vriendenlijsten hebben, dan kun je met deze hack ook niet bij jouw besloten informatie komen. Ongetwijfeld zijn daar weer andere foefjes voor, maar die ken ik (nog) niet.

De oplossing?

Niet voor niets zet ik een vraagteken achter het woord ‘oplossing’. De vraag is eigenlijk of hier wel een goede oplossing voor te verzinnen is. Immers, de enige oplossing naast helemaal stoppen met Facebook is iedereen ontvrienden die zijn of haar vriendenlijst open heeft staan. Voor de meesten zal dat te rigoreus zijn. Misschien is er een appèl te doen op je vrienden door dit bericht op je Facebook te zetten:

Beste Facebookvriend of -vriendin,

Ik heb dit blog (http://wp.me/p3HjPK-99) gelezen over een hack waarmee besloten vriendenlijsten op Facebook inzichtelijk kunnen worden gemaakt. De hack werkt alleen als degene met een besloten vriendenlijst Facebookvrienden heeft met een open vriendenlijst.

Heb jij een open vriendenlijst? Dan wil ik de suggestie doen om die op besloten te zetten. Je Facebookvrienden die hun vriendenlijst op besloten hebben staan zijn daarmee geholpen bij het beschermen van hun privacy.

Uitleg over hoe je je vriendenlijst op besloten kunt zetten vind je hier:

https://www.facebook.com/help/115450405225661

 

Ik heb geen flauw idee of dit zoden aan de dijk zet, maar wie niet waagt die niet wint. Succes, enne.. Hou je veilig!

2 thoughts on “Je besloten vriendenlijst op Facebook staat wagenwijd open!

  1. Rick je geeft het al goed aan in het begin: privacy en Facebook gaan niet samen. Het komt daarom ook een beetje tegenstrijdig over want als je zo gesteld bent op je privacy, waarom zit je dan op Facebook?
    Ik vraag me daarom oprecht af waarom je je vrienden af wilt schermen? Wat zijn de reeële risico’s waar je bang voor bent?

    • Hey Eric,

      Als ik voor mezelf spreek is er geen sprake van angst. Dat zou tegenstrijdig zijn met hoe ik me online beweeg, veel is openbaar. Ik vind het alleen wel fijn als ik daar zo veel als mogelijk zelf controle op heb. Ik heb er daarom voor gekozen om mijn vriendenlijst af te schermen. Ik ken genoeg mensen die wel op Facebook zitten (omdat iedereen daar zit) en om andere, nog belangrijkere redenen hun vriendenlijst afschermen. Je vriendenlijst zegt veel over je. Wie je bent, waar je werkt, in welke sociale klasse je zit, misschien zelfs op welke partij je stemt, of je vegetariër bent, etc.

      Wat ik aankaart is het volgende: Facebook laat je denken dat je je vriendenlijst afschermt, maar tegelijkertijd is er weinig voor nodig om alsnog gegevens over je naar voren te halen waarvan je dacht dat je die had afgeschermd.

      Ik ben het met je eens: Facebook en privacy gaan niet goed samen. Dat realiseer ik me maar al te goed, en jij ook. En toch bekijkt niet iedereen dat zo. Tijdens sessies over digitaal bewustzijn zijn er altijd meerdere gechoqueerde deelnemers die dachten dat ze e.e.a. hadden afgesloten wat niet zo bleek te zijn.

      Mijn blog is daarom ook bedoeld als bijdrage aan dat bewustzijn. Weet wat je deelt, weet wat men kan zien en weet dat privacy online eigenlijk niet bestaat.

Geef een reactie

