Hoe #mentionspam Twitter een stukje minder leuk maakt..

Het is zondagochtend. De rest van het gezin slaapt nog. Na een bak koffie en ontbijt upload ik de hardloopdata van mijn sporthorloge naar de cloud bij Garmin. De nieuwe gebruikersinterface is even wennen en ik stel daar een vraag over op Twitter. Een Twittercontact reageert met de vraag of ik weer aan het trainen ben. Er ontstaat een Twitterchat tussen hem en mij. En dan gebeurt het: De relaxte zondagse Twitterchat wordt wreed verstoord door mentionspam..

spam

Ik vind het helemaal niet erg dat bedrijven ook op Twitter actief zijn. Ik snap dat heel goed, als dat de plek is waar over je bedrijf wordt gesproken is dat de plek waar je moet zijn. Er zijn inmiddels heel wat bedrijven die op een slimme manier webcare bedrijven en daarmee inhaken op problemen die men openlijk op Twitter uit. Recent trok Mediamarkt nog even bij mij aan de bel:

Die tweet van Mediamarkt kon ik best waarderen. Ik had een algemene tweet geplaatst (over een mogelijk gecrashe harde schijf) en dan is het redelijk algemeen geaccepteerd dat anderen, inclusief bedrijven, daarop kunnen reageren. Daarnaast vond ik het nog een aardig empatische tweet, beginnend met de woorden: “Dat is onhandig, Rick!” Ik werd zelfs bij mijn voornaam genoemd. Het zijn dit soort kleine details waardoor ik dit zelf niet snel zie als mentionspam.

Vanochtend was dat anders. Omdat ik het woord ‘hitte’ gebruikte in relatie tot trainen ontving ik deze tweet:

Screenshot_2014-08-03-08-29-17

Hoewel ik het brutaal inbreken in een Twitterchat storend vond, wilde ik TechNiche Europe best nog een kans geven mij als eventuele klant binnen te halen. Ik Twitter openbaar en zo nu en dan moet je dan ook met de negatieve aspecten daarvan omgaan. Uit oogpunt van wederkerigheid bood ik aan dat ik best wat gratis wilde testen om daar vervolgens over te bloggen. Daar dachten ze bij Techniche Europe helaas anders over.

Helaas heb ik de conversatie niet kunnen ‘embedden’, want TechNiche Europe heeft inmiddels de aan mij verzonden mentionspam en het daarop volgende Twittergesprek verwijderd. Ik was overigens niet de enige die op de aandacht van Techniche Europe kon rekenen:

Screenshot_2014-08-03-08-30-49

Als bedrijven op deze manier reclame maken haalt dat wel iets van de lol van Twiter af. Hoewel Twitter onlangs zeer positieve groeicijfers publiceerde, lijken er meer en meer mensen uitgekeken te raken op Twitter. Dit soort spam-acties dragen daar helaas aan bij.

Nogmaals, ik vind het helemaal niet erg dat bedrijven ook op Twitter actief zijn. Ik snap dat heel goed, als dat de plek is waar over je bedrijf wordt gesproken is dat de plek waar je moet zijn. Maar spam is niet het antwoord. Spam is nooit het antwoord. Klantenbinding begint bij de relatie, niet bij het product.

© Rick de Haan

Geef een reactie

