Facebook Graph is stuk..

Afgelopen woensdag gaf ik een internettraining aan een select groepje van 6 personen. Bij deze trainingen ga ik altijd even in op Facebook Graph Search, en toon ik aantal mogelijkheden zoals het vinden van evenementen of het bekijken van iemands likes op foto’s (als iets mensen DigiBewust maakt, is het het feit dat je likes op Facebook niet kunnen worden afgeschermd!). Zie voor uitleg van Facebook Graph Search dit filmpje van Henk van Ess:

Twee van de zes cursisten logden in op Facebook en wijzigden hun taal naar Engels US; de beproefde manier om toegang te krijgen tot Facebook Graph Search. Gek genoeg kreeg één van de cursisten wel toegang tot Facebook Graph, en leek het bij de ander niet te lukken. Beiden hadden echter wel hun taalinstelling goed gezet, dus daar kon het niet aan liggen. Ik liet het voor wat het was, want zoiets gebeurt altijd wel en de volgende dag blijkt het dan opeens wél te werken.

De volgende dag zag ik op een online forum een opmerking van iemand die aangaf dat hij geen Facebook Graph Search meer tot zijn beschikking had. Dat vond ik raar, want bij mij was niets gewijzigd. Zoekend op Twitter naar de termen ‘Facebook Graph’ en ‘broken, stuk, bug of gone’ trof ik deze tweet aan:

Oeps, als Henk van Ess de termen ‘Facebook Graph’ en ‘broken’ in één tweet gebruikt, dan is er echt iets aan de hand. Ik heb meer dan één Facebook-account (omdat ik bijvoorbeeld voor trainingen geen gebruik maak van mijn privé account), dus ik nam een proef op de som. Zoek de verschillen:

Evenementen in Amsterdam - Graph

Evenementen in Amsterdam

Evenementen in Amsterdam, zoekfilters - Graph

Evenementen in Amsterdam, zoekfilters

Bovenstaand puur even een voorbeeldje voor het zoeken op evenementen, waarbij direct opvalt dat ondanks exact dezelfde zoekopdracht de ‘oude’ Facebook Graph direct een kaartje, een overzicht van meer dan 1000 evenementen en rechts in beeld alle mogelijke zoekfilters toont en het ‘nieuwe’ Facebook Graph vereist dat je zelf nog op zoek gaat naar een evenemententabblad. De extra zoekfilters? Die zijn weg.. nieuweevents Dezelfde onvolkomendheden tref je aan bij andere zoekmogelijkheden (hier op een rijtje op de site van Likeconomics). Ik heb nog een kleine hoop dat dit een tijdelijk probleem is, maar ook hierover lijkt Henk van Ess ons te confronteren met de harde realiteit:

Dat leidt tot slechts één conclusie: Facebook Graph is stuk. Bij jou nog niet? Dan is dat slechts uitstel van executie.. 😦

Geef een reactie

