540 km zonder zadelpijn

(Tevens gepubliceerd in Intruder Magazine, jaargang 18 – nummer 4 – 2009)

img714851864Na een veel te lange zomerstop qua I.O.C.H.-toertochten was het zondag 30 augustus 2009 tijd om de toertocht Groningen te rijden. Terwijl het buiten nog pikkedonker was ging mijn wekker, zodat ik klokslag 07:00 uur de overige Noord-Hollandse leden bij tankstation Muiden op de A1 kon ontmoeten. Omdat ik wat traag op gang kwam (wat wil je zo vroeg) was ik iets later, maar de andere vier Noord-Hollandse bikkels die net als ik vandaag de elementen en de zadelpijn zouden trotseren stonden gelukkig nog op me te wachten. Meteen nadat ik mijn tank had volgegooid vertrokken we naar het hoge noorden.

In baksteenformatie rijdend op de A6 had ik er totaal geen spijt meer van dat ik vandaag zo vroeg was opgestaan. De zon kwam net op over het Gooimeer, waardoor ellenlange schaduwen van ons motorrijders op het wegdek werden gecreëerd. Om niet in slaap te vallen had ik Alice in Chains op mijn mp3-speler aan staan, waarmee voor mij het plaatje compleet was. Jos reed zoals gebruikelijk voor en die had volstrekt onbedoeld een interessante route uitgestippeld. Hoewel hij ongetwijfeld zal beweren het zo te hebben gepland, ben ik er zeker van dat hij in plaats van ‘snelste route’ zijn Garmin op ‘kortste route’ had ingesteld. Dat resulteerde in een paar stukjes prachtige B-weg, het dorpscentrum van Wolvega en nog wat idyllische Hollandse plekjes die op een zonnige nazomerse zondagmorgen het genieten waard zijn. Waar het ook toe resulteerde, was het feit dat ons aankomsttijdstip met de minuut later werd, met het risico van te laat komen. Om 11:00 uur werden wij verwacht in de Motorschuur in Gasselternijveenschemond, alwaar de I.O.C.H.-toertocht zou aanvangen. Uiteindelijk dus toch maar de Garmin ingesteld op ‘snelste’ route, waardoor we gelukkig om 10:40 arriveerden. Helaas moesten we vlak voor aankomst nog wel een buitje trotseren, maar niet zodanig dat de regenpakken al aan moesten. Dat viel dus alleszins mee.

img713452705

Iets over elven vertrokken we met de stoet van zo’n 100 Intruders, wat altijd een prachtig gezicht is. Veel Groningers die vlak in de buurt van de Motorschuur wonen renden hun woning uit om al dat moois aan zich voorbij te zien schuiven, ondanks dat zij ongetwijfeld wel wat gewend zijn met zo’n motorcamping om de hoek. Kennelijk geeft dat toch het unieke karakter van de I.O.C.H.-toertochten aan. De route zelf was slechts zo’n 80 kilometer, twee rookpauzes en een lunch inbegrepen. Tijdens de eerste rookpauze bleek één motorrijder pech te hebben. Die hebben we uiteindelijk achter moeten laten voor de ANWB. De tweede rookpauze was een leuke verrassing, aangezien we gratis en voor niks een paar rondjes grasbaanrace mochten aanschouwen op het grasbaanparcours in Vledderveen.

img713454238img713454354

Rond 15:30 uur kwamen we op het eindpunt aan. Daar nog wat handjes geschud en vervolgens met een grote groep richting het zuiden. Dat was even wennen en wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar. Na wat navigatiefoutjes reden we over de snelweg, maar niet met een rustig toersnelheidje van 100 wat mijns inziens vanwege de veiligheid noodzakelijk is met zo’n grote groep. Nee, 120 was mogelijk dus werd dat ook gereden. Bij inhalen werd geen rekening gehouden met de volgers, waardoor er soms gevaarlijke situaties ontstonden. Eén van de motorrijders vond het zelfs nodig om de stoet via de vluchtstrook even in te halen om kennelijk wat te overleggen met iemand aan kop. Eén keer en nooit meer; als er op deze manier wordt gereden kies ik er volgende keer voor om als ‘lone rider’ huiswaarts te gaan.

Gelukkig werd de dag toch nog goed afgesloten, namelijk een vette hap bij de Burger King met nog drie Noord-Hollandse I.O.C.H. clubgenoten. Rond zonsondergang kwam ik thuis, 540 kilometer op de teller en géén zadelpijn. Moe, voldaan en al dromend over de volgende tocht met de club. En ohja, niet onbelangrijk: de spaken zijn nog heel!

Geef een reactie

